Sport og musikk fra humørspredere
NORDRE SVING (BLANDEDE MANNSKOR OG ORKESTER) Bjørn Langli og Kolbjørn Hagen. De 4 første medlemmene gikk alle på Teisen gymnas. THE BUCCANEERS fikk bl.a. vist seg fram i NRKs ”PopCorn”. Tekstforfatter Terje Mosnes fikk i oppdrag av NRKs Knut Bjørnsen, på kort varsel, å skrive en ”skøytelåt” til et underholdningsprogram. Terje samarbeidet på den tiden mye med produsent Arve Sigvaldsen og de bestemte seg for å spille inn sangen. Teksten ble til på en helg. Mandag tok Arve kontakt med sine barndomsvenner i THE BUCCANEERS, samt Kjell Karlsen. Tirsdag kveld ble ”kompet” spilt inn, arrangert av Kjell. Onsdag kveld/natt ble sang og effekter lagt på – THE BUCCANEERS ble til NORDRE SVING BLANDEDE MANNSKOR OG ORKESTER og BISLET SPECIAL ble til plateriller. Betingelsen fra bandets side var at også de fikk spille inn en single i eget navn, og samlere kjenner kanskje: The Buccaneers med ”Bungalow Bill”/”Obladi, oblada”….
Suksessen for BISLET SPECIAL kom som en siste indre på 500 m, og NORDRE SVING kunne smykke seg med topplassering på VG-lista i 1969. Siden ble det NORDRE SVING og en lang rekke platesuksesser. Den originale besetningen var Bjørn Langli (gitar), Kolbjørn Hagen (trommer), Gunnar Johansen (bass) og Harald Meland (gitar). Alle medlemmene sang. Kolbjørn og Harald er fremdeles med i bandet. Ellers har det vært en rekke besetningsmedlemmer innom Svingen; Erik Fagerhøy, Birger Dahlmann, Henning Fries, Terje Lia, Kai Hagen, og Jan Rudolf Pettersen. Vi sakser flg. hederlige omtale av NORDRE SVING "SPECIAL" (compilation):
poeter og Oslos urbane danseband, Nordre Sving, er ute med en retrospektiv samling. Det er i år 37 år siden den første LPen Spelle Litt for Galleriet slo ned med et brak og gjorde hele landet på "plystrer'n" med disse gutta. Ta et knippe utenlandske hitlåter, gjendikt dem til norsk og framfør dem til smektende arrangementer. Det lille ekstra Nordre Sving tilførte formelen var en patina av autentisitet i steds- og menneskeskildringen.
Kris Krisoffersons Jody and the Kid ble plutselig til Lasse og Mari, og du glemte låtopphavet etter første vers. norsk det hele framstår, ikke ulikt Vazelina Bilopphøggers geniale tilegnelse av amerikansk gammalrock. Nordre Svings fine blanding av egne, hjemmelagde elementer og utenlandske hit-tunes banet vei til mange typer musikkuttrykk med folkelig appell i 70-åra, ml-ernes "motkulturelle" musikk, ikke minst. Bjørge Lillelien-låta Severin Streak og selvsagt monsterhiten Etterstad. Sistnevnte er heimstaddiktning i popmusikalske gevanter, en forløper for Sten Ove Bergs melankolske sanger om arbeidsfolk, hjemstaun og savn i årene som fulgte denne landeplagen. Hjemmebrentsangen Vil Ikke, Kan Ikke er akkurat det NRK og elfenbeinstårnet stemplet vulgært i 70-åra og bidro til å gi Nordre Sving et rånerstempel ettersom åra gikk. utenom, men deres beste øyeblikk er pop-perler med stor slitestyrke. Å nevne Shangri-La, Vålerenga i den sammenheng burde egentlig være nok, selv om jeg synes det er verdt å nevne at Nordre Sving satte Drangedal på det musikalske kartet mange før Sputnik, med Trailersjåfør og Drangedal Er Stedet Det Skjer. et godt inntrykk av de mest inspirerte øyeblikkene. Her er lite stor diktning på tekstsida, men det upretensiøse hverdagsspråket er gjennomført og sangene er både morsomme, melankolske og innimellom smått absurde (Du Kan'ke Steke Bacon i Ei Bryggepanne). Bacon uttaler gutta som "beken" akkurat som de unngår tjukke "l-er" og typiske øst-for-ælva a-endinger og Oslo-vagismer som ville plassert Nordre Sving mer spesifikt i geografien. Dette kan virke merkelig, men det er bare å lytte til trønderne i Gluntan fra samme tida. De er like nøytrale og synger på bokmål. Dialektbruk i popmusikk- sammenheng hører det senere 70-tallet til, en politisering av uttrykket som ikke l igger for underholderne i Nordre Sving. Monogami er en norsk utgave av Gilbert O'Sullivans Matrimony, en gjendiktning som vrir litt på utgangspunktet og ser på ting i etterpåklokskapens skarpe lys. (den udødelige Hva Har Du Under Blusen Ruth) - temaer de fleste vanlig dødelige blant oss har et eller annet forhold til. få poporkestre som har gjort det til et spesiale å skrive sanger om idrett, da helst skøyter og fotball. Gruppas hovedproduksjon ligger i perioden 1972-82, og for de som er interessert i å høre mer etter denne 20 spors apetittvekkeren burde det ikke være vanskelig eller dyrt å skaffe noen av gruppas plater fra 70-tallet. SISTE |